duminică, 27 februarie 2011

Planificarea călătoriei - Circuit

În general când plănuim o călătorie ne propunem să vizităm cât mai multe locuri cu putință și să nu stăm stresați că pierdem trenul / autocarul / avionul etc., astfel, poate cea mai cuprinzătoare și felxibilă modaliate de a călători este circuitul, pe cont propriu, bineînțeles. Pentru mine este modalitatea preferată de a călători, astfel am reușit să ajung în 12 țări și am parcurs aproximativ 15.000 km, pe bucăți bineînțeles. Este modul de a călători care oferă poate cele mai multe avantaje: ai libertate totală de mișcare, poți oricând să schimbi traseul sau să faci un mic ocol, poți să explorezi în delatiu o regiune care te atrage fără a fi constrâns de orarul de zbor, mersul trenului sau alte mijloace de trasport, și poate cel mai important, poți să iei câte bagaje vrei, că nu le cari în spate (prin câte vrei se înțelege câte întră în portbagaj :-D). Până acum am plănuit 3 astfel de circuite, 2 dintre ele de acasă cu hartă, ghid și zeci de tab-uri deschide în browser și unul cu o hartă întinsă pe capota mașinii („Hmmm...uite, pe aici e un tunel, hai sa-l vedem”...„Da drumul ăsta unde o duce?”...„Ok...unde dormim???”)
Voi încerca aici să construiesc un...plan al planificării circuitului...să pun cap la cap experiențele mele de până acum, ce am observat, ce a fost bine, ce a fost mai puțin bine, ce mi-a lipsit...

Astfel, primul lucru pe care trebuie să-l stabilim este cât timp avem la dispoziție și obiectivele majore pe care vrem să le atingem (unde vrem neapărat să ajungem). În funcție de acele obiective majore stabilim un traseu orientativ. Cu harta în brațe și route-planner-ul deschis (eu folosesc viamichelin) urmărim ce alte obiective importante sunt pe acest traseu orientativ (cu mici abateri sau ocoluri - spre exemplu, parcă ar fi și păcat să mergi de la Budapesta la Viena și să nu vezi și Bratislava, dacă timpul îți permite). Apoi urmează partea de cercetare amănunțită, caută pe bloguri, forumuri, jurnale de călătorie, ghiduri turistice, orice sursă de informare, detalii despre traseu, încearcă să afli despre acele locuri mai puțin cunoscute și să le introduci pe cât posibil în traseu, fără a-l devia foarte mult. Astfel creat traseul final, poți trece la documentarea despre orașele pe care vrei să le vizitezi, urmează același traseu de documentare de mai sus (păreri personale și diverse ghiduri turistice). Fă-ți o listă cu obiectivele principale de vizitat, apoi documentează-te despre programul de vizitare al fiecăruia în parte, tarife, și adresele exacte.
Odată terminat traseul și lista cu obiective, încearcă să-l organizezi pe zile. Ai grijă să lași timp suficient pentru vizitarea obiectivelor, cumpărături, plimbări și chiar și o marjă de siguranță, și să echilibrezi oarecum partea de vizitat cu partea de condus. În funcție de timp și de distanțele dintre obiective încearcă să construiești un itinerariu cât mai comod. Deși majoritatea pleacă în vacanță pentru a de odihni, în cazul ăsta s-ar putea să fie un pic pe dos, pentru că oricât de mult ne-ar plăcea să conducem și oricât antrenament am avea, oboseala își va face simțită prezența, așa că încearcă să organizezi în așa fel încât partea mai obositoare a excursiei să fie la început, dacă ai putea să strecori pe la mijlocul circuitului 2-3 zile mai libere, pentru relaxare, ar fi perfect. Spuneam mai sus că eu folosesc viamichelin pentru organizarea traseului, și îl recomand pentru că este foarte simplu de folosit și foarte practic, îți calculează distanța pentru un anumit traseu, îți spune taxele care trebuie plătite (viniete, taxe de autostrăzi), îți calculează estimativ și cât vei cheltui pe combustibil, îți dă posibilitatea să alegi între mai multe variante de traseu (cel recomandat, cel mai scurt, cel mai rapid, economic, să eviți taxele de autostradă, sau așa-numitul sightseeing).
În funcție de organizarea traseului pe zile, caută cazări. Am vorbit aici despre diferitele tipuri de cazare, alege ce ți se potrivește. Fă rezervări și printează confirmările sau salvează-le în telefon pentru siguranță.
Odată terminată organizarea itinerariului, ne ocupăm de mașinuță, în primul rând trebuie făcută revizia, este poate cel mai important lucru, daca celelalte se pot adapta pe parcurs, o bubă la mașină cine-știe-pe-unde s-ar putea să te coste toată vacanța, poate chiar și viitoarea dacă ne gândim la prețurile la tractări de pe afară :-s.
Bun, am pus totul la punct, ne mai rămâne de făcut bagajele. Vestea bună aici este că ești limitat doar de capacitatea portbagajului. Ai grijă însă, pe principiul „lasă că nu le car în spate” vei fi tentat să iei mult mai multe lucruri decât ai avea nevoie de fapt, astfel, oricât de încăpătoare ar fi mașina, întotdeauna se dovedește a fi prea mică. Încearcă să le organizezi cât mai bine și să știi cam pe unde este fiecare lucru, pentru a nu scormoni în tot bagajul dacă vrei să-ți schimbi încălțările pe traseu de exemplu.
De asemenea, pe lângă bagajele obișnuite, într-o astfel de călătorie sunt anumite lucruri care-ți pot fi foarte folositoare, dacă nu obligatorii:

Obligatoriu:
  1. Câteva ustensile de „prim ajutor” pentru mașină (apropo, roata de rezervă ai verificat-o?);
  2. GPS - se poate și fără, drumurile pe afară fiind foarte bine semnalizate cu tot felul de indicatoare, dar îți trebuie un copilot care să se orienteze repede și niște hărți foarte bune;
  3. Triplă pentru priza la mașină - nu știu exact cum se numește dar e un fel de triplu ștecher pentru priza de 12V de la mașină;
  4. Trusă de prim ajutor - nu mă refer la aia standard pentru mașină, ci la una personală, cu tot felul de bandaje, plasturi, medicamente, dezinfectant etc.;
  5. Muzică - CD-uri, carduri, stick-uri;
  6. Ochelari de soare;
  7. Briceag multifuncțional - nu știi niciodată la ce-ți trebuie;
  8. Lanternă / frontală;
  9. Copii de pe actele de identitate, permis și actele mașinii - ar fi ideal să le aveți și scanate și trimise pe e-mailul propriu;
  10. Numerele de telefon de la ambasadele și consulatele României în țările ce urmează a fi tranzitate;

Opțional:
  1. Încărcător auto pentru telefon - poate fi foarte folositor;
  2. Cană electrică - foarte utilă pentru a face o ciocolată caldă din mers sau pentru a menține ceaiul sau cafeaua caldă;
  3. Gel dezinfectant pentru mâini - se găstește în toate supermarket-urile;
  4. Ladă frigorifică - este foarte utilă mai ales vara, pentru a păstra senvișurile și băuturile la rece;
(Probabil mai sunt o grămadă de chestii folositoare într-o astfel de călătorie, pe măsură ce mi le voi aminti voi completa...)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu